onsdag 22 april 2009

Easy / Hard

Det känns som att svenska lektionerna är en ända lång sträven efter att uppnå ett visst språk. Framför allt skriftligt , men även muntligt. Detta är något jag uppskattar väldigt mycket. Men jag vet lika väl som alla andra att lektionerna är så mycket mer än bara svåra ord och grammatik.. Konsten att förstå och kunna tilllämpa språket. Att kunna uttrycka sig så väl att andra kan se bilden framför sig.
Jag tänker nu försöka beskriva en sommarkväll. Precis sådär som jag vill ha den.

Picknick korgen ska vara av klassiskt material, gärna i någon ljus lite vitaktig färg som tillsammans med den rödrutiga picknickfilten utgör en stor kontrast jämtemot den gröna gräsmattan. Korgen ska vara simpelt flätad med tydliga tecken på att den dansar sin sista vals. Den gröna gräsmattan får gärna tillhöra konturen till någon mysig fotbollsplan. Man ska från sin plats i den strålande solen kunna skymta siluetterna av en grupp yngre barn som roar sig vid det ena målet. Men ljudet av deras glada skratt ska mötas av det dova brusandet av en bäck. En bäck som går precis inom räckhåll för filtens kant. Liksom blöta ner den så där lagom mycket så den ska hinna torka under tiden fotbollen får studsa upp och ner på foten. Utmynning till en större sjö ska vara inom synhåll , gärna Vättern med dess klara vatten. Och jag vill dela allt. Allt gott i korgen, alla intryck och lukter. Jag vill dela mina sinnesstämningar , även om jag vet att de inte går att skicka över via bluetooth...

Jag blev väldigt förvånad när jag efter skolan fann att jag är helt ledig. Inget inplanerat då dansen inte blev av.
Jag tog mig tid att baka chokladbollar, vilka snart är upp ätna. Får hoppas pappa orkar övningsköra lite med mig sen.

HA DET FINT ! :D





Inga kommentarer: