fredag 13 mars 2009

Regnbågsförskolor

I morse hörde jag något värt att reflektera över. Jag cyklade min vanliga väg till skolan och lyssnade som vanligt på radion. Då fick jag till min häpnad höra att sverige har en regnbågs förskola. Detta innebär alltså att den är öppen för barn med homosoxuella föräldrar. Dels kan man se det som att , visst , nu slipper föräldrarna och barnen alla blickar och frågor. De slipper känna sig illa till mods när fröken frågar "Vem hämtar dig idag , Stina?" och de måste svara "Mamma Göran". Jag anser att det är helt okej med homosexuella föräldrar. De kan vara minst lika kärleksfulla och lärokunniga som ett hetrosexuellt par, det har bara en annan läggning. Att då införa förskolor för just dessa barn skapar bara en klyvning i samhället.

Jag är övertygad om att regnbågsparet vet vilka prövningar de kommer stå inför. Det är ett faktum för dessa barn att de måste lära sig att konfrontera folk med en negativ atityd jämtemot deras föräldrar. Eftersom fortfarande många inte accepterar att vissa har känslor för någon av samma kön. Är det inte rätt tid att lära sig om jämnlikhet redan på förskolan. Ska inte de andra barnen redan som små få lära sig att "Det är inget fel med att Stina har två pappor".
Annars finns det säkert en stor risk att barnen med hetrosexuella föräldrar pekar på de motsatta "Titta pappa, där går Stina, hon har två pappor. Hon är jätte konstig så hon måste gå på ett speciellt dagis". Man säger ju att grunderna sätts som liten, och ska inte en av grundprinciperna då vara att alla ska vara accepterade och att ingen ska särbehandlas.

Det finns en dubbel moral med att har två olika förskolor beroende för föräldrarna. Ska man skaffa regnbågs grundskolor/gymnasium och högskolor också? Eller ska barnen då behöva möta alla eventuella konflikter , är det inte bättre att man lär dem det redan som små. Självklart ska det egentligen inte finnas något att lära. Alla ska vara accepterade hur man än ser ut, vad man kommer ifrån och vad för kön det är på föräldrarna...Men tyvärr fungerar inte dagens samhälle så..

Nu har delat med mig av mina åsikt, men jag lyssnar jätte gärna på andras , så tell me ;D

Om ni vill läsa en artikel om detta gå in på:

http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article1708101.ab

1 kommentar:

Anonym sa...

haha ja det var ett väldigt intressant ämne.. men personligen så skulle jag inte vilja ha dessa skolor.. skillnaderna blir så oerhört mycket större om man delat upp barnen redan som små.. okej att alla inte accepterar homosexuella men att det ska gå ut över barnen är ju bara konstigt.. De är ju inte speciella det är ju isåfall föräldrarna som är...nu menar jag förståss inte att homosexuella är konstiga på något vis men du förstår va jag menar.. nu har du fått min åsikt..:D orkar inte skriva en roman om detta, isåfall på engelska så jag får öva mig!!! hare bäst och tagga match:D